Terug

Een ziekenhuisopname

Een opname in het ziekenhuis is voor een kind een ingrijpende gebeurtenis, maar ook voor u als ouder. Het is belangrijk dat u samen met uw kind de opname in het ziekenhuis goed voorbereidt. 

De WKZ Opnamefolder geeft beknopte informatie over wat u kan verwachten bij een opname. Lees in ieder geval de informatie bij ‘Vóór de opname’ en ‘De opnamedag’. De link naar 'Handige informatie bij opname' biedt u veel informatie over alle afdelingen en wat er allemaal mogelijk is in het ziekenhuis.

Voor de opname

Uw kind voorbereiden en begeleiden

Uw kind komt in het ziekenhuis voor een behandeling, onderzoeken en/of een ingreep onder narcose. Ieder kind is anders. Daarom is de voorbereiding per kind verschillend. Een deel van de voorbereiding gebeurt in het WKZ, maar het belangrijkste gedeelte gebeurt thuis. Daar stellen kinderen hun vragen. Als een kind goed is voorbereid, heeft het minder problemen in het ziekenhuis en als het weer thuis is. 

Infecties

Kunt u één of meer van onderstaande vragen met ‘Ja’ beantwoorden?

  • Bent u of is uw kind drager van een resistente bacterie? Bijvoorbeeld MRSA, VRE (Vancomycine resistente enterokokken) of Acinetobacter?
  • Is iemand in uw huishouden  besmet met MRSA?
  • Bent u of is uw kind de laatste twee maanden behandeld of opgenomen in een buitenlands ziekenhuis?
  • Bent u of is uw kind de afgelopen twee maanden opgenomen geweest in een Nederlands ziekenhuis waar sprake was van een uitbraak met resistente bacteriën?
  • Woont u of uw kind op een bedrijf met varkens, vleeskalveren of vlees-pluimvee?
  • Heeft u of uw kind de afgelopen twee maanden gewoond in een opvang of instelling voor asielzoekers?


Het kan dan zijn dat u of uw kind bacteriën bij zich draagt en wij voorzorgsmaatregelen moeten nemen.
Wilt u dan zo spoedig contact opnemen met de verpleegafdeling waar u wordt opgenomen?

De opnameplanning

Wij stellen de dag en het tijdstip van de opname zoveel mogelijk in overleg met u vast.

Het opnamebureau van het WKZ regelt de opname van uw kind. Uw kind komt op de wachtlijst. Zodra de opnamedatum van uw kind bekend is, wordt u daarover gebeld. Dit is meestal twee tot drie weken voor de opnamedatum. Ook krijgt u een brief met de opnamedatum, het tijdstip en de afdeling waar de opname gepland is.

Als uw kind op de wachtlijst staat, kan het zijn dat de klachten of problemen van uw kind erger worden. Wij begrijpen dat u dan graag wilt dat uw kind eerder wordt opgenomen. Belt u dan de polikliniek (het telefoonnummer staat op uw afsprakenkaart). De medewerkers regelen dat u telefonisch met uw arts kunt overleggen.

Voor vragen over de planning van de opname kunt u van maandag tot en met vrijdag bellen tussen 8.30 en 10.00 uur met het wachtlijstspreekuur:

Meerdaagse opname of dagopname

Voor sommige behandelingen of onderzoeken is het medisch noodzakelijk dat u één of meerdere nachten in het ziekenhuis blijft. We spreken dan van een meerdaagse opname. Voor andere behandelingen of onderzoeken kunt u aan het einde van de dag weer naar huis. Dit heet een dagopname of dagbehandeling.

Pre-operatief spreekuur (POS- poli)

Als uw kind een operatie of onderzoek onder narcose krijgt, bezoeken jullie meestal vooraf de anesthesioloog en/of de anesthesieverpleegkundige op de polikliniek preoperatief spreekuur (POS-poli). U krijgt dan informatie over het voorbereiden op en begeleiden bij de narcose (de inleiding in de anesthesie).

Medicijnen

Gebruikt uw kind medicijnen? Neem deze dan mee naar het ziekenhuis, liefst met bijbehorende verpakking. Het is voor artsen en verpleegkundigen belangrijk om te weten welke medicijnen uw kind nu gebruikt en welke hij de laatste tijd gebruikt heeft. Vraag daarom bij uw eigen apotheek om een actueel medicatieoverzicht. De apothekersassistent neemt dit overzicht met u door. Tijdens het verblijf krijgt uw kind medicijnen van het ziekenhuis. Gebruik eigen medicijnen alleen in overleg met de arts: bepaalde combinaties van medicijnen kunnen namelijk schadelijk zijn.

Dieet

Als uw kind een dieet of speciale voeding heeft, bel dan vóór de opname de kinderdiëtist om dit te bespreken. Het telefonische spreekuur van de kinderdiëtist is van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 10.00 uur: 

Zorgen voor de periode na de opname

Voor uw kind wordt opgenomen is vaak al bekend of er na de opname thuis nog extra hulp nodig is. De verpleegkundige bespreekt dit met u. Kunnen familieleden of andere relaties u ondersteunen? Regel zoveel mogelijk vóór uw opname.

Reden uitstel opname

Het kan gebeuren dat wij door overmacht een geplande opname moeten afzeggen. Wij realiseren ons dat dit heel vervelend voor u is. Wij laten u dat dan zo snel mogelijk weten en maken een nieuwe afspraak met u.

Het kan ook zijn dat de geplande opname door de volgende situaties niet door kan gaan:

  • Uw kind is ziek en heeft koorts.
  • Uw kind heeft huiduitslag of rode pukkeltjes.
  • Uw kind braakt of heeft diarree.
  • Er heerst een kinderziekte in uw omgeving.
  • Uw kind is in het afgelopen jaar voor een behandeling in een ziekenhuis in het buitenland geweest.
  • Uw kind woont op een plek waar varkens of vleeskalveren worden gehouden.
  • U twijfelt of de opname kan doorgaan.

Als er sprake is van één van die situaties, belt u dan voordat u naar het WKZ komt met het opnamebureau:

Zo nodig wordt met de arts of de verpleegkundige overlegd of het nodig is de opname uit te stellen.

Als één van de beschreven situaties van toepassing is op een broertje of zusje, dan mag die niet in het WKZ op bezoek komen.

De opnamedag

Op de dag van de opname melden uw kind en u zich bij de apothekersbalie van het WKZ op de eerste verdieping. Een medewerker bespreekt het actuele medicatieoverzicht van uw kind, wat u mee moet nemen naar het ziekenhuis. Dit overzicht kunt u krijgen van uw apotheek. Bij de apothekersbalie ontvangt uw kind ook een identiteitsbandje.

Als uw kind al vóór 8.00 uur in het ziekenhuis moet zijn, begint de opnamedag voor uw kind anders: als bij de apothekersbalie nog niemand aanwezig is, lopen jullie meteen door naar de verpleegafdeling. Ook wanneer uw kind met spoed wordt opgenomen, verloopt de opnamedag natuurlijk anders.

Wordt uw kind op de dag van de behandeling opgenomen, dan moet uw kind vaak al nuchter zijn. Als dit het geval is, dan geeft uw arts vooraf aan wanneer uw kind voor het laatst mag eten en drinken.

Op de verpleegafdeling

Nadat uw kind en u bij de apothekersbalie zijn geweest, kunnen jullie naar de verpleegafdeling gaan. Daar kunnen jullie je melden bij de verpleegbalie.

De afdelingssecretaresse controleert de persoons- en verzekeringsgegevens van uw kind in een computerbestand. Eventuele wijzigingen kunt u hier doorgeven. U kunt uw wijzigingen ook per e-mail doorgeven:

Meld altijd de naam, geboortedatum en het patiëntnummer van uw kind.

De verpleegkundige geeft jullie een rondleiding en maken jullie kennis met enkele medewerkers. Uw kind krijgt een identiteitsbandje om de pols. Hierdoor is uw kind onder alle omstandigheden herkenbaar.

Een verpleegkundige van de afdeling houdt met u en uw kind een verpleegkundig opnamegesprek.

Bij de indeling van de kamers houden wij rekening met de reden van opname, leeftijd en persoonlijke omstandigheden van alle opgenomen kinderen.

Afhankelijk van de aandoening van uw kind, bekijken we op welke kamer uw kind verblijft. Het gebeurt ook wel dat uw kind tijdens de opname naar een andere kamer moet verhuizen. Wij proberen altijd u dit van tevoren te vertellen.

Overgevoeligheid

Is uw kind overgevoelig of allergisch voor bepaalde stoffen, voedingsmiddelen of medicijnen? Geeft u dit dan door tijdens het opnamegesprek. Vertel het ook aan de behandelend arts.

Verblijf in het ziekenhuis

De kamer van uw kind

De verpleegafdelingen hebben meerdere één-, twee- of vierpersoonskamers. Iedere kamer heeft een eigen badkamer met toilet. Uw kind krijgt een eigen kast. Bij uw bed is een scherm waarmee uw kind televisie kan kijken, telefoneren, internetten en radio luisteren (infotainment). De verpleegkundige legt jullie uit hoe alles rondom het bed werkt. Jullie kunnen ook lezen hoe het werkt in de handleiding infotainment

De verpleegafdeling

In het midden van de afdeling is de verpleegkundige balie. Iedere verpleegafdeling heeft een huiskamer om televisie te kijken, spelletjes te doen of bezoek te ontvangen.

Zelf zorgen en blijven slapen

Wij betrekken u graag zoveel mogelijk bij de zorg voor uw kind. Daarvoor hanteren we het ouderparticipatie beleid. U kunt bijvoorbeeld, op de meeste afdelingen, dag en nacht bij uw kind zijn. Ook overleggen wij met u over medische beslissingen en over de zorg voor uw kind. Dit geldt voor verpleging en opvoeding.

Dagindeling

Het verblijf in het ziekenhuis staat in het teken van onderzoek en behandeling van de aandoening van uw kind. Dit leidt tot regelmatig terugkerende activiteiten waarvan we u nu vast een indruk geven. Precieze tijden kunnen per verpleegafdeling verschillen.

  • Vanaf 07.30 uur begint de dag op de afdeling. Tot 07.45 uur leest de dagdienst de verpleegdossiers van de patiënten. De nachtdienst draagt over aan de dagdienst.
  • Tussen 07.30 en 08.30 uur krijgt uw kind het ontbijt. In de loop van de ochtend helpt de verpleegkundige, waar nodig, met de verzorging en behandeling van uw kind. De verpleegkundige spreekt hiervoor een tijdstip af. De verpleegkundige voert verschillende lichaamscontroles uit, zoals temperatuur opnemen, polsslag tellen en bloeddruk opnemen. In de loop van de dag kunnen ook onderzoeken voor uw kind gepland zijn. Hierover krijgen jullie tijdig informatie.
  • Tussen 12.00 uur en 12.30 uur krijgt uw kind de lunch.
  • Tussen 12.30-14.00 uur is het rusttijd en wordt het licht gedempt.
  • Tussen 15.00-16.00 is er een wisseling van verpleegkundigen. De dagdienst draagt over aan de avonddienst.
  • De warme maaltijd komt tussen 17.00 uur en 18.00 uur op de afdeling.
  • Vanaf 20.00 uur streven wij naar rust op de afdeling. Daarom verzoeken wij u op uw kamer geen gebruik meer te maken van groot licht, radio zonder oortelefoon, televisie en dergelijke zodat de andere kinderen de gelegenheid hebben om te gaan slapen.
  • Rond 23.00 uur wisselen de avonddienst en de nachtdienst elkaar af.

Ziekenhuismedewerkers

De behandeling en verzorging in ons ziekenhuis gebeurt in teamverband. Er zijn meerdere artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners bij uw behandeling betrokken.

Iedere afdeling heeft een zaalarts. Dit kan een andere zijn dan de arts op de polikliniek. Uiteraard is de arts die uw kind behandelt op de hoogte van uw situatie en beschikt hij over alle gegevens.

Hoofdbehandelaar

Wanneer uw kind in het ziekenhuis ligt, hebben jullie soms met meer behandelaars te maken, soms van verschillende specialismen. De behandelaar is vaak een arts in opleiding tot specialist (AIOS). Hij is het aanspreekpunt en komt langs om met jullie de behandeling te bespreken (artsenvisite). Een medisch specialist is altijd eindverantwoordelijk voor uw medische behandeling. Dit is jullie hoofdbehandelaar. Jullie horen van de verpleegkundige of zaalarts wie uw hoofdbehandelaar is. Wanneer u een bepaalde arts wilt spreken, kunt u dit altijd aan de verpleegkundige vragen.

Artsenvisite

Iedere ochtend bespreken artsen en verpleegkundigen hoe het gaat met uw kind en hoe de behandeling er de komende dag(en) uitziet. Als u vragen hebt dan kunt u deze vooraf doorgeven aan de verpleegkundige.
Hoe laat deze bespreking gehouden wordt, kunt u vragen aan de verpleegkundige.

Sommige specialisten, zoals urologen en chirurgen, bespreken het behandelplan bij het bed van uw kind. U kunt dan meteen uw vragen stellen.

In het weekend komt de arts niet bij elk kind langs en worden niet alle kinderen besproken in de visite, dit gebeurt alleen als dit van belang is. 

Naam en geboortedatum

Tijdens opname vragen medewerkers regelmatig naar de naam en geboortedatum van uw kind. Dat is niet omdat ze niet weten wie uw kind is, maar om te voorkomen dat ze een vergissing maken.

Pijn meten

Het is voor de artsen en verpleegkundigen belangrijk om te weten of uw kind pijn heeft. Pijn is niet alleen vervelend, het kan ook voor problemen zorgen. Misschien ademt uw kind niet goed door of durft het niet te bewegen. Dat vertraagt het herstel. Tijdens de opname controleert de verpleegkundige daarom regelmatig of uw kind pijn heeft. Met een pijnlineaaltje vraagt ze uw kind aan te geven hoeveel pijn hij heeft. Afhankelijk van de leeftijd van uw kind gaat dit aan de hand van gezichtjes of cijfers. Wanneer uw kind pijn heeft, kan hij hiervoor medicijnen krijgen.

Maatregelen om infecties te voorkomen

In een ziekenhuis liggen en werken mensen die bacteriën of virussen bij zich dragen. Deze bacteriën en virussen kunnen infecties veroorzaken. Wij doen ons uiterste best om te voorkomen dat bacteriën en virussen op andere patiënten worden overgedragen. Er zijn hygiënemaatregelen, zoals handen ontsmetten met handalcohol, waar alle ziekenhuismedewerkers zich aan moeten houden. Ook aan u, uw kind en jullie bezoek vragen we gebruik te maken van handalcohol.

Soms zijn deze algemene maatregelen niet voldoende. Dan zijn speciale isolatiemaatregelen nodig. Er hangt dan een gekleurde kaart (isolatiekaart) op de kamerdeur of bij het bed van uw kind. Hierop zien ziekenhuismedewerkers en uw bezoek welke maatregelen nodig zijn. Voor meer informatie kunt u terecht bij de verpleegkundige of behandelend arts.

Eten en drinken

In het ziekenhuis kunt u samen met uw kind zelf de maaltijden voor uw kind samenstellen. De voedingsassistent kan u hierbij helpen. Wij verzorgen alleen voor uw kind het eten. U kunt voor uzelf iets te eten kopen in de coffeecorner in de centrale hal of in het restaurant 'de Toverstaf'

Privacy

De medewerkers van de afdeling houden rekening met de privacy van u en uw kind. Wij zorgen er zoveel mogelijk voor dat anderen niets zien en horen van uw behandeling. Een gesprek met een zorgverlener kunnen jullie in een aparte kamer op de afdeling voeren.

Telefoneren

De telefoons bij de balie zijn niet voor privé-gebruik, omdat de afdeling bereikbaar moet zijn. Beneden in de hal van het WKZ is een telefooncel.

Mobiel telefoneren is in het WKZ toegestaan, behalve in die zones waar het storing op medische apparatuur geeft of waar het andere mensen stoort. Bij de toegang tot deze gebieden staan of hangen verbodsborden. Op de verpleegafdelingen mag u uw mobiele telefoon ook gebruiken. Wij vragen u wel om uw mobiele telefoon op trilstand te zetten. Op afdeling Pelikaan mag u alleen op de gang mobiel bellen.

Infotainment

Bij uw bed hangt een scherm waarmee uw kind televisie kunt kijken, internetten en radio luisteren.

Post

Via de afdelingssecretaresse of een verpleegkundige ontvangt uw kind post. Laat de post op de volgende manier adresseren:
de naam van uw kind
afdeling (bijvoorbeeld) schildpad- kamer 14
p/a UMC Utrecht (WKZ)
Postbus 85090
3508 AB Utrecht

Bezoek

De bezoektijden voor broertjes, zusjes, familie, vrienden en kennissen zijn:

  • van 10.00 tot 12.00 uur
  • van 14.00 tot 19.00 uur

Kinderen die jonger zijn dan 12 jaar mogen alleen samen met een volwassene op bezoek komen.

Als één van onderstaande situaties geldt voor het kind dat op bezoek wil komen, wilt u hierover dan overleggen met de verpleegkundige vóórdat u met dat kind naar het WKZ komt?

  • Het kind is ziek en heeft koorts.
  • Het kind heeft huiduitslag of rode pukkeltjes.
  • Het kind braakt of heeft diarree.
  • Er heerst een kinderziekte in de omgeving van het kind.
  • Het kind is in het afgelopen jaar voor een behandeling in een ziekenhuis in het buitenland geweest.
  • Het kind woont op een plek waar varkens of vleeskalveren worden gehouden.

Voor kinderen en jongeren die in isolatie of op de Intensive Care worden verpleegd, zijn de bezoekregels anders. U kunt deze regels vinden bij de informatie over de afdeling.

En verder:

  • Er mogen maximaal drie bezoekers bij uw kind aanwezig zijn. Dit is inclusief ouders.
  • We houden zoveel mogelijk rekening met de rust en de privacy van uw kind. De verpleegkundige kan daarom het bezoek soms vragen even de kamer uit te gaan.
  • Tussen 12.30 en 14.00 uur rusten de kinderen. Op de kamers gaan dan de gordijnen dicht en het licht uit.

Roken

Roken is in het ziekenhuis niet toegestaan. Buiten zijn specifieke rooklocaties, deze zijn duidelijk aangegeven.

Van de afdeling af

Als uw kind niet in bed hoeft te liggen, kunnen jullie ook naar andere plekken in het ziekenhuis. Laat altijd weten waar jullie naar toe gaan en hoe laat jullie terug zijn. Dit vanwege een gepland onderzoek of het bezoek van de arts, familie of kennissen. Laat waardevolle zaken niet onbeheerd achter. Neem ze mee of leg ze in een locker in de huiskamer.

Weekendverlof

Als de situatie van uw kind het toelaat is, na overleg met de zaalarts, verlof in de weekenden en op feestdagen mogelijk. Een weekendverlof loopt in principe van zaterdagochtend 9.00 uur tot zondagavond 20.00 uur.

Verhuizing

Het kan voorkomen dat uw kind tijdens de opname wordt verplaatst naar een andere kamer op de afdeling. Jullie krijgen dit dan zo spoedig mogelijk te horen. Wij vragen uw begrip hiervoor.

Voorlichting

Goede voorlichting over wat er gaat gebeuren is belangrijk vóór, tijdens en na de opname van uw kind. De zorgverleners leggen daarom uit wat er aan de hand is en wat er gaat gebeuren. Jullie krijgen meestal ter ondersteuning ook voorlichtingsmateriaal, zodat jullie het nog eens rustig na kunnen lezen. Het kan  helpen actief mee te denken en mee te beslissen over de zorg en behandeling van uw kind. Hebben jullie nog vragen? Stel ze aan de arts of verpleegkundige. Hebben jullie hulp nodig om informatie te begrijpen of beslissingen te nemen? Geef dit aan ons door. Er is altijd een zorgverlener die met jullie mee kan denken.

Ontslag en nazorg

Weer naar huis (ontslag)

Het is vaak moeilijk te zeggen wanneer uw kind weer naar huis mag. Meestal horen jullie dit één of twee dagen van tevoren. U hebt een ontslaggesprek met de arts en de verpleegkundige. Het tijdstip van ontslag is op de meeste afdelingen rond 10.00 uur ‘s ochtends. De arts bespreekt met u en uw kind een eventueel vervolg van de behandeling na ontslag uit het ziekenhuis. Als uw kind thuis medicijnen moet gebruiken, krijgt u een recept mee. Hiermee kunt u naar uw eigen apotheek gaan, of naar de apotheek in het ziekenhuis. [link maken naar deze tekst]
Uw huisarts wordt op de hoogte gesteld van het ontslag van uw kind en van de afgesproken nazorg.

Korter in het ziekenhuis is winst voor iedereen

Hoe korter een kind in het ziekenhuis hoeft te liggen, des te beter is dit voor het herstel. Maar niet alleen voor het kind is het goed als de ‘ligduur’ niet langer dan strikt noodzakelijk is. Want er is dan sneller en meer plek voor andere kinderen. Het WKZ werkt dan ook bewust en actief aan ligduurverkorting.

Sturen op ontslag

We willen natuurlijk het liefst dat kinderen snel beter worden en naar huis kunnen. Maar zolang ze bij ons verblijven, willen we dat ze zich zo prettig mogelijk voelen. Dat vergt een perfecte organisatie: de afdelingen moeten hun planning feilloos op elkaar afstemmen. Wat daarbij kan helpen is het van tevoren aansturen op een ontslagdatum. Op basis van die datum kan een totaalplanning worden gemaakt.

In het UMC Utrecht zijn inmiddels al meerdere succesvolle ‘sturen-op-ontslag’-projecten afgerond. Die hebben ertoe geleid dat de ligduur op die afdelingen met maar liefst tien tot dertig procent is verkort.

Nazorg

Meestal maakt de afdelingssecretaresse een afspraak voor de eerstvolgende polikliniekbezoek van uw kind. De transferverpleegkundige of medisch maatschappelijk werker bekijkt welke hulp jullie in de thuissituatie nodig hebben. Als u thuis verpleegkundige hulp nodig heeft voor uw kind, regelt zij deze thuiszorg voor u. Mogelijk wordt uw kind verwezen naar een fysiotherapeut, een diëtist of andere zorgverlener.

Soms is het niet mogelijk om direct naar huis te gaan. De arts kan bijvoorbeeld aanraden dat uw kind tijdelijk in een revalidatiecentrum verblijft. Met de transferverpleegkundige of de medisch maatschappelijk werker kunt u de mogelijkheden doorspreken. Zij regelt de opname in een ander verblijf.

Website voor mantelzorgers

Als uw kind weer thuis komt, hebt u soms nog een tijd hulp nodig van familie of vrienden. Bijvoorbeeld bij boodschappen doen of bij de verzorging van uw kind. Dit heet mantelzorg. Er is een gratis website die helpt om de zorg gemakkelijk te organiseren: www.Wehelpen.nl.  Hier vindt u bijvoorbeeld een digitale agenda. Met deze agenda weet iedereen in uw netwerk welke taken er opgepakt moeten worden. U hoeft dan niet iedereen te bellen of mailen. Deze website is ook handig voor het coördineren van bezoek.

Patiëntervaringen

De ervaringen van kinderen en ouders in het Wilhelmina Kinderziekenhuis, onderdeel van UMC Utrecht, vertellen ons wat we goed doen en wat beter kan. Daarom doen we onderzoek naar de ervaringen van kinderen en ouders, onder andere met de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren.