Terug

Wat vinden kinderen en ouders van ons ziekenhuis

De ervaringen van kinderen en ouders in het Wilhelmina Kinderziekenhuis, onderdeel van UMC Utrecht, vertellen ons wat we goed doen en wat beter kan. Daarom doen we onderzoek naar de ervaringen van kinderen en ouders, onder andere met de Patiëntervaringsmonitor (PEM). De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren. 

Vragenlijst

Voor het onderzoek naar ervaringen gebruiken we vragenlijsten die we samen met andere UMC’s hebben ontwikkeld. De vragen gaan over acht aspecten van patiëntgerichte zorg, bijvoorbeeld over wat er in het ziekenhuis met u en uw kind is besproken, de wachttijd voor een afspraak en of u en uw kind konden meebeslissen over de behandeling of onderzoek

Omdat alle UMC’s dezelfde vragenlijsten gebruiken, kunnen we de ervaringen van onze patiënten ook vergelijken met die van andere UMC’s. Zo kunnen we van elkaar leren.

Invullen vragenlijst

Is uw kind patiënt in het UMC Utrecht en hebben we uw e-mailadres? Dan kan het zijn dat u vanaf 1 mei 2020, per e-mail, een uitnodiging ontvangt om mee te doen aan het onderzoek. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten.

Het onderzoek kan gaan over de afspraak van uw kind op de polikliniek of over een opname van uw kind. U krijgt maximaal twee keer per jaar een vragenlijst. Tussen het toesturen van de vragenlijsten zit ten minste een half jaar. Volwassenen en kinderen krijgen verschillende vragenlijsten.

Het onderzoek is anoniem

Of u meedoet, beslist u zelf. Wij kunnen niet zien of u meedoet of niet. Als u wel meedoet, dan is dat anoniem. Wij kunnen dus ook niet zien wie welke antwoorden heeft gegeven. Hoe wij omgaan met uw gegevens staat in onze uitgebreide privacyverklaring.

Het onderzoek wordt, in opdracht van het UMC Utrecht, uitgevoerd door Expoints, een onafhankelijk onderzoeksbureau.

Afmelden en vragen?

Als u en uw kind niet mee willen doen aan dit onderzoek, dan kunt u zich afmelden via een link in de uitnodigingsmail. Als u zich afmeldt, dan is dat alleen voor deze vragenlijst. Andere vragenlijsten kunt u nog wel krijgen.

Bekijk ook de antwoorden bij 'Veel gestelde vragen' PEM.

Resultaten

In september 2019 is er onderzoek gedaan naar de ervaringen van patiënten met de zorg in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (onderdeel van het UMC Utrecht). In totaal hebben 658 kinderen en ouders hun ervaringen gedeeld. Patiënten geven de poliklinische zorg in het WKZ een 8,4 en de zorg bij opname een 8,1. De resultaten van de PEM geven aan op welke punten de zorg in het WKZ goed is en op welke punten we de zorg kunnen verbeteren.

Hieronder staan de drie onderwerpen waar kinderen en ouders/verzorgers het meest positief over waren en de onderwerpen die door het WKZ kunnen worden verbeterd.

Kinderen

Polikliniek

Meest positief

  • De informatie van de mensen op de polikliniek was goed te begrijpen (bijvoorbeeld van een verpleegkundige of een fysiotherapeut).
  • De dokter was aardig.
  • De mensen op de polikliniek luisterden goed.

Verbeterpunt

  • Het gebruik van patiëntportaal Mijn UMC Utrecht stimuleren.
  • Er zijn niet genoeg leuke dingen om te doen voor kinderen in de wachtkamer.
  • Je kunt niet altijd met iemand van het ziekenhuis praten als je je zorgen maakt.

Opname (verpleegafdelingen)

Meest positief

  • De dokters en verpleegkundigen deden moeite om je te helpen bij pijn.
  • De mensen die voor je zorgen zijn aardig.
  • De mensen die in het ziekenhuis werken vertelden wat er ging gebeuren.

Verbeterpunt

  • Het gebruik van patiëntportaal Mijn UMC Utrecht stimuleren.
  • Het eten in het ziekenhuis.
  • Er zijn niet genoeg leuke dingen om te doen voor kinderen op de afdeling.

Ouders / verzorgers

Polikliniek

Meest positief

  • Ouders en verzorgers hadden vertrouwen in de arts en andere zorgverleners op de poliklinieken, zoals verpleegkundige of fysiotherapeut.
  • Er was genoeg tijd om met de arts of andere zorgverlener op de polikliniek te praten over de ziekte of het probleem van het kind.
  • De antwoorden van de andere zorgverleners, zoals verpleegkundigen, fysiotherapeuten etc. op de polikliniek waren goed te begrijpen.

Verbeterpunten

  • Het gebruik van patiëntportaal Mijn UMC Utrecht stimuleren.
  • De informatie over de eventuele wachttijd in de polikliniek.
  • De informatie over de mogelijke bijwerkingen van nieuwe medicijnen van het kind.

Opname (verpleegafdelingen)

Meest positief

  • Ouders / verzorgers hadden het gevoel dat het kind veilig is in het ziekenhuis.
  • De respectvolle omgang met ouders en kind (door de zorgverleners in het ziekenhuis).
  • De uitleg over de voor- en nadelen van de behandeling van het kind was duidelijk.

Verbeterpunten

  • Het gebruik van patiëntportaal Mijn UMC Utrecht stimuleren.
  • Zorgverleners spreken elkaar soms tegen.
  • De mogelijkheid om mee te beslissen over de zorg voor het kind.

Verbeteren van de zorg: waar werken we aan?

We gebruiken de resultaten van de PEM om de zorg- en dienstverlening binnen onze organisatie continu te verbeteren. Binnenkort geven we hier een update van de dingen die we hebben verbeterd naar aanleiding van ervaringen van ouders en kinderen.