Wachttijden in het WKZ
Wachttijden in het WKZ
In ieder ziekenhuis zijn wachttijden. Dit betekent dat uw kind vaak niet meteen terecht kan bij de polikliniek voor een opname of voor een afspraak. Lees verder voor meer informatie over wachttijd in het WKZ.
Waarom zijn er wachttijden in het ziekenhuis? uitklapper, klik om te openen
Wachttijden ontstaan als de vraag naar zorg groter is dan het aanbod, dus als er meer patiënten zijn dan het ziekenhuis kan behandelen. Dit heeft meerdere redenen:
- Het aantal operatiekamers en het aantal bedden op een afdeling staan vast. Dat geldt ook voor het aantal verpleegkundigen en specialisten in het ziekenhuis. Als de vraag naar zorg stijgt zijn er soms niet genoeg mensen en middelen om de behandeling snel uit te voeren.
- Het WKZ biedt specialistische zorg, die soms door maar één of enkele specialisten in heel Nederland wordt gegeven. Er ontstaat dan automatisch een wachttijd.
Waarom is de wachttijd niet hetzelfde voor alle patiënten? uitklapper, klik om te openen
De wachttijd in het ziekenhuis verschilt per patiënt. Dat heeft meerdere oorzaken:
- De arts bepaalt op basis van de medische situatie hoe snel uw kind naar het ziekenhuis moet komen.
- Soms kan een behandeling alleen in het WKZ plaatsvinden. Voor andere behandelingen kan u ook in een ander ziekenhuis terecht.
Als uw kind spoedeisende hulp nodig heeft, is er geen wachttijd.
Wachttijd zoeken uitklapper, klik om te openen
Op zoek naar actuele wachttijden voor een afspraak op de polikliniek? Niet van alle poliklinieken zijn de wachttijden op de website te vinden. Op de pagina van de polikliniek ziet u of de wachttijd bekend is. De wachttijd is altijd een indicatie (een schatting). Bij spoedsituaties is er geen wachtlijst.