Veelgestelde vragen groeihormoon Humatrope®
Op deze pagina vindt u meer informatie over het overstappen naar een ander merk groeihormoon.
Waarom stopt de levering van het groeihormoon Humatrope®? uitklapper, klik om te openen
De fabrikant Lilly van Humatrope® 6-12-24 mg ampulpennen kan vanwege leveringsproblemen van een bepaald grondstof geen Humatrope® meer leveren.
Om welke medicamenten gaat het? uitklapper, klik om te openen
- Humatrope® 6 mg ampul
- Humatrope® 12 mg ampul
- Humatrope® 24 mg ampul
Is er een ander merk groeihormoon beschikbaar? uitklapper, klik om te openen
In Nederland zijn meerdere merken groeihormoon beschikbaar. Uw kind kan nadat de Humatrope® voorraad op is over naar een ander merk groeihormoon. Humatrope® wordt vervangen door een ander merk groeihormoon welke even goed, veilig en effectief is. De fabrikanten van andere merken groeihormoon hebben aangegeven geen problemen met de productie en levering van groeihormoon te hebben.
Welk toedieningssysteem gebruik ik? uitklapper, klik om te openen
Het nieuwe toedieningssysteem is vergelijkbaar met uw huidige toedieningssysteem. Afhankelijk van de dosering van het groeihormoon, zult u vaker de patroon/pen van het nieuwe merk groeihormoon moeten wisselen. Het nieuwe groeihormoon dient ook in de koelkast bewaard te worden.
Wij realiseren ons dat het voor sommige kinderen en hun ouders/verzorgers de tweede keer is dat van toedieningssysteem wordt gewisseld. Dat vinden wij ook heel vervelend. Ook in andere ziekenhuizen is Humatrope® niet meer leverbaar. Het is dus geen keuze van het ziekenhuis, maar een gevolg van toeleveringsproblemen bij de fabrikant.
Wat vertel ik aan mijn kind? uitklapper, klik om te openen
Het is belangrijk dat u uw kind vertelt wat er aan de hand is, namelijk dat het groeihormoon van Humatrope® niet meer gemaakt kan worden. De ampullen groeihormoon die u thuis nog hebt, maakt u eerst op en daarna krijgt uw kind een ander merk groeihormoon voorgeschreven. De toediening van het groeihormoon gaat op dezelfde manier (met een naald/pen) en zal niet anders voelen voor uw kind. Als de overgang naar het nieuwe systeem niet eenvoudig is voor uw kind, kunt u op onze website meer lezen over hoe uw kind voor te bereiden.
Wat betekent dit voor u en uw kind? uitklapper, klik om te openen
Het betekent voor u en uw kind dat u moet overstappen op een ander merk groeihormoon om de behandeling te kunnen voortzetten. Ouders ontvangen een brief met toelichting en uitleg over het vervolg. Het groeihormoon is hetzelfde, de injectiepen om de medicatie toe te dienen is anders. De injectie voelt voor uw kind niet anders. Ons doel is om de belasting voor u en uw kind zo veel mogelijk te beperken.
Wanneer starten we met het andere merk groeihormoon en de nieuwe pen? uitklapper, klik om te openen
Om de behandeling voort te zetten, wordt uw kind overgezet naar een ander merk groeihormoon. U kunt thuis de huidige Humatrope® voorraad eerst opmaken. Om te zorgen dat iedereen op tijd over gaat op het nieuwe groeihormoon, hebben wij uw hulp nodig.
We starten met de groep kinderen waarvan het groeihormoon thuis bijna op is. Om dit in te plannen moeten wij van u weten wanneer het groeihormoon welke u thuis hebt op is. Dit kunt u ons laten weten via een e-consult in het patiëntportaal www.hetwkz.nl/inlog of door te bellen met de polikliniek via 088 75 54075. Vermeld of u meer of minder dan 4 weken groeihormoon in huis hebt. Wij maken dan een nieuw recept voor uw kind en sturen deze naar de apotheek. De apotheek neemt contact met u op over het afleveren.
Zodra wij de gebruiksaanwijzing en video-instructie beschikbaar hebben over hoe u het nieuwe groeihormoon kunt gebruiken, plaatsen wij dat op deze website. We realiseren ons dat de overstap naar een ander systeem even wennen is en niet eenvoudig kan zijn en ondersteunen u hierin.
Wat doe ik met mijn Humatrope® pen? uitklapper, klik om te openen
De Humatrope® pen kunt uw weggooien of inleveren bij de apotheek.
Welke ondersteuning kan ik verwachten? uitklapper, klik om te openen
Onze collega’s zijn opgeleid om extra ondersteuning te bieden aan u en uw kind om over te stappen naar het nieuwe merk groeihormoon. Dat doen we bijvoorbeeld door een video-instructie, een digitale groepsinstructie of als het gewenst is een afspraak in het ziekenhuis om extra uitleg te geven over de nieuwe groeihormoonpen. In het geval dat er sprake is van prikangst, ondersteunen onze collega’s van de medisch pedagogische zorg uw kind op passende wijze. Is uw kind al bekend bij de afdeling medische psychologie, dan kan ook met hen overlegd worden. Ook kan de informatie over pijn en angst rem op de website u meer handvatten bieden in het omgaan met de overstap.
Wat als ik geen instructie nodig heb voor het nieuwe systeem? uitklapper, klik om te openen
Als u geen instructie nodig hebt na het ontvangen van de video-instructie, hoeft u niets te doen.
Wat als ik wel een extra instructie nodig heb voor het nieuwe systeem? uitklapper, klik om te openen
Als u een instructie nodig hebt, kan dit digitaal of fysiek. Hiervoor willen wij u verzoeken om een mail te sturen naar wkzendo@umcutrecht.nl en hierin aan te geven of u fysiek of digitaal een instructie wilt. Dan zullen wij met u contact opnemen voor de vervolgafspraken.
Bij wie kan ik terecht met vragen? uitklapper, klik om te openen
Vragen kunt uw stellen via een e-consult in het patiëntportaal www.hetwkz.nl/inlog of een telefonisch consult met de verpleegkundigen van de kinderendocrinologie. Voor het maken van een telefonisch consult kunt u contact op met de polikliniek via telefoonnummer 088 75 54075.
Voor vragen rond de levering van de nieuwe medicatie, kunt u contact opnemen met de poliklinische apotheek van het UMC Utrecht via telefoonnummer 088 75 586 35.