Terug

Patiëntenorganisaties

Patiëntenorganisaties houden zich bezig met:

  • informatie verstrekken
  • belangenbehartiging
  • lotgenotencontact (per mail, telefoon of op contactbijeenkomsten)

Al deze taken worden uitgevoerd door mensen die uit eigen ervaring spreken. Zij zetten hun ervaringskennis in om andere patiënten te steunen, en om de zorg aan patiënten nog verder te verbeteren.

Uw zorgverlener kan u vertellen of er een patiëntenvereniging is voor uw ziektebeeld. Ook kunt u op deze website zoeken naar informatie over bepaalde ziektebeelden. Bij veel ziektebeelden staan links naar de bijbehorende patiëntenvereniging.

Vereniging Kind en Ziekenhuis

Met algemene vragen of problemen over de zorg van uw kind in het ziekenhuis kunt u terecht bij de stichting Kind en Ziekenhuis.

Nederlandse patiënten consumenten federatie (NPCF)

De NPCF is een samenwerkingsverband van dertig (koepels van) patiënten- en consumentenorganisaties. De NPCF zet zich in voor betere, veilige en betaalbare zorg.

Een belangrijke doelstelling is transparantie in de zorg, zodat patiënten in staat worden gesteld om de juiste keuze te maken. De NPCF heeft dankzij de inbreng van een groot aantal patiënten een duidelijk beeld van wat er goed gaat in de zorg en wat er beter kan.

Met die informatie en met de vakkennis die de NPCF in huis heeft, oefent zij namens iedereen die nu of in de toekomst zorg nodig heeft, invloed uit op het beleid binnen de gezondheidszorg. Daarmee geeft de NPCF patiënten een stem.

Cliëntenraad UMC Utrecht

Om de zorg en service in het UMC Utrecht op hoog niveau te houden, hebben wij een eigen cliëntenraad die ons helpt bij het continu verbeteren van onze dienstverlening. De cliëntenraad wordt mede gevormd door (oud)patiënten, die onze organisatie helpen de algemene belangen van al onze patiënten zo goed mogelijk te dienen.

De cliëntenraad UMC Utrecht behandelt geen directe klachten van patiënten. Hiervoor kunt u terecht bij afdeling klachtenbemiddeling. Uw algemene opmerkingen en tips op gebied van zorg, service, gastvrijheid of bejegening kunt u kenbaar maken aan de cliëntenraad UMC Utrecht via e-mail: