Wij zijn onze website aan het vernieuwen.

Ontdekt u nog een pagina die niet klopt of hebt u een goede suggestie, laat het ons dan weten via webmedia@umcutrecht.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Lees meer over het cookiebeleid.

WKZ-maatje

Iedereen wil gezond zijn. Hoe belangrijk dat is merk je pas als je ziek bent, dan wil je maar één ding: de beste zorg die bij jou past. In het WKZ willen wij graag dat kinderen eerst kind kunnen zijn en daarna pas patiënt, daarom vinden wij afleiding tijdens spannende momenten belangrijk. Hiervoor hebben wij de app WKZ-maatje ontwikkeld voor kinderen van 4 t/m 10 jaar die worden geopereerd in het Wilhelmina Kinderziekenhuis.

De app

Met het WKZ-maatje kun je op verschillende plekken tijdens je bezoek aan het Wilhelmina Kinderziekenhuis een digitaal maatje tot leven brengen. Dit kan bereikt worden door puzzelstukjes te scannen. Het WKZ-maatje vertelt verhaaltjes en mopjes. Het gekozen maatje zal bij elke nieuwe stap in het proces rondom de operatie iets vertellen ter afleiding.


De app maakt gebruikt van augmented reality (AR). Dit is een techniek waarbij extra elementen toegevoegd worden aan de werkelijkheid. In deze app zal je dus zien wat er daadwerkelijk door de camera gezien wordt met daarnaast een Aap of Tijger in beeld.

Deze app bevat geen medische informatie, hij is bedoeld ter ontspanning. Voor de momenten tussendoor is er ook de mogelijkheid om het spel WKZOO te spelen. We hopen door deze app het bezoek aan het ziekenhuis iets minder spannend te maken.

De app is te downloaden met een bestuuringsysteem van Android (5.0 of hoger) of Apple (iOs 10.0 of hoger).

Instructie WKZ-maatje

Werking van de app

​Thuis ontvangen kinderen bij hun opnamebrief een flyer met informatie, het eerste puzzelstukje en een pasje. Na het downloaden kunnen kinderen een maatje kiezen en leuke naam geven. Door eerst een puzzelstukje en daarna het pasje te scannen, worden Aap en Tijger tot leven gewekt.

De volgende zeven puzzelstukjes zijn in het ziekenhuis te vinden, op de gang naar de OK en op het operatiecentrum. Wanneer kinderen naar huis gaan, ontvangen de kinderen bij de ontslagbrief het laatste puzzelstukje. Dit laatste stukje maakt de puzzel compleet. Van de complete puzzel is ook een kleurplaat beschikbaar.

Doel van de app

Elke dag zien wij kinderen die het spannend vinden om geopereerd te worden. Ieder kind is uniek en daarom hebben wij in het WKZ verschillende manieren om kinderen af te leiden. De laatste jaren zijn er steeds meer innovatieve middelen binnen de zorg. Het WKZ-maatje een mooie aanvulling op ons aanbod.

Via Jong UMC Utrecht kwam de vraag van de Kinderraad van het WKZ een oplossing te bedenken voor de lange, saaie en soms stressvolle gang van de verpleegafdeling naar de OK in het WKZ. Initiatiefnemers Joost Hoge, Dieuwke Bos en Marjolein Antonides hebben deze challenge aangenomen en het concept voor deze app bedacht. Uit interviews met verschillende zorgproffessionals en hun eigen observaties bleek dat deze patiëntenreis eigenlijk veel langer is dan deze gang en dat de patiënt behoefte heeft aan regie en keuze. Daarbij helpt ook afleiding om het stresslevel naar beneden te halen.

Achtergrond informatie

Mede dankzij de financiële steun van "Vrienden UMC Utrecht en Wilhelmina Kinderziekenhuis" en "Stichting de Lichtboei" hebben Joost Hoge en Dieuwke Bos de app vervolgens ook daadwerkelijk kunnen ontwikkelen samen met een projectgroep van zorgexperts van het UMC Utrecht en appontwikkelaar &Samhoudmedia. Een co-creatie van zorgproffessionals met hun expertise op het gebied van patiëntenzorg en &Samhoudmedia als expert van het maken van AR- en VR-apps.

De zorgexperts hebben tijdens het hele ontwikkelproces meegedacht om de app kindvriendelijk en praktisch in het zorgproces te richten. Ook de Kinderraad is hier bij betrokken. Zij weten wat de behoeftes zijn van kinderen. De app is in de praktijk een aantal keer getest waarbij is gekeken naar de ervaringen van kinderen, ouders en medewerkers. Binnen deze app is het ook mogelijk om het spel WKZOO te spelen. Deze extra game is ontwikkeld door studenten van de opleiding Software Engineering van de Hogeschool Utrecht.

Zilver voor het WKZ-maatje

De app WKZ-maatje heeft  zilver gewonnen bij de #Spinawards, de creatieve prijs voor digitale media en innovatie,  in de categorie AR & VR!  Een fantastische waardering voor onze app waarmee we het ziekenhuis net een beetje minder spannend maken voor kinderen. “De kracht en mogelijkheden van Augmented Reality zijn hier goed ingezet om daadwerkelijk een probleem op te lossen. De digitale en fysieke wereld zijn in deze app mooi gecombineerd”, aldus het juryrapport.

Naar boven