Wij zijn onze website aan het vernieuwen.

Ontdekt u nog een pagina die niet klopt of hebt u een goede suggestie, laat het ons dan weten via webmedia@umcutrecht.nl.

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website toont video’s van o.a. YouTube. Dergelijke partijen plaatsen cookies (third party cookies). Als u deze cookies niet wilt kunt u dat hier aangeven. Lees meer over het cookiebeleid.

Veel gestelde vragen

Op deze pagina hebben wij de meest gestelde vragen over Mijn UMC Utrecht voor u verzameld. Mijn UMC Utrecht is niet geschikt voor spoedvragen. Stuur in geval van nood dus geen e-consult, maar neem altijd telefonisch contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent of met uw huisarts.

Inloggen

Wat heb ik nodig om Mijn UMC Utrecht te gebruiken?

  • een computer of tablet met internetfunctie
  • een DigiD met sms-functie of de DigiD app
  • een mobiele telefoon

Hoe kan ik inloggen in Mijn UMC Utrecht?

U kunt in Mijn UMC Utrecht inloggen als u patiënt bent van het UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis (onderdeel van het UMC Utrecht). U kunt inloggen met uw DigiD met sms-functie of de DigiD app.

Wat gebeurt er als ik ben ingelogd en ik opeens iets anders moet doen?

Als u geen gebruik maakt van Mijn UMC Utrecht wordt u na 15 minuten automatisch uitgelogd.

Ik heb problemen met inloggen. Wat kan ik doen?

De meest voorkomende problemen zijn:

  • Het BSN-nummer van uw kind is nog niet bekend in het UMC Utrecht. Dit kunt u doorgeven bij de polikliniek.
  • Er is iets met uw DigiD. Lees meer hierover op de website van DigiD.
  • Mogelijk voldoet uw browser en/of besturingssysteem niet aan de nieuwste minimale eisen om in te loggen met DigiD. Het kan zijn dat u uw computer moet upgraden. Hebt u bijvoorbeeld een computer met Internet Explorer 8? Dan moet u uw browser upgraden met Internet Explorer 9.

Meer informatie over inloggen

Meer informatie over DigiD

Inloggen in Mijn UMC Utrecht van iemand anders (gemachtigde)

Kan ik als ouder ook inloggen?

Ouders en voogden kunnen inzage krijgen in Mijn UMC Utrecht van hun kind. Dit gaat met een machtiging. Gemachtigden kunnen met hun eigen DigiD met sms-functie het medisch dossier bekijken, e-consulten sturen en herhaalrecepten aanvragen. 

Wat is een gemachtigde?

Een gemachtigde is een 'wettelijk vertegenwoordiger' van een patiënt, die namens de patiënt in het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht van de patiënt kan kijken. De volgende wettelijk vertegenwoordigers kunnen inloggen op Mijn UMC Utrecht: ouder(s), voogd, mentor en curator.

De gemachtigde kan alles zien en doen in Mijn UMC Utrecht, wat de patiënt ook kan zien en doen.

Ik wil graag inzage in Mijn UMC Utrecht van mijn familielid. Kan dat?

Inzage in Mijn UMC Utrecht van iemand anders is voorlopig alleen toegestaan voor ouders (of voogden) en voor curatoren en mentoren met een beschikking van de rechtbank. Dit gaat met een machtiging. Wij onderzoeken of inzage voor een bredere groep (bijvoorbeeld familieleden) ook mogelijk is.

Lees meer over machtigingen

Veiligheid en privacy

Hoe zit het met de veiligheid van de gegevens van mijn kind?

Wij gaan op een veilige manier met de digitale gegevens van uw kind om. Medewerkers houden zich hierbij aan de Wet bescherming persoonsgegevens. U kunt zelf bijdragen aan een veilig gebruik van Mijn UMC Utrecht:

  • Log uit op het moment dat u Mijn UMC Utrecht niet meer actief gebruikt en sluit daarna de browser.
  • Ga zorgvuldig om met de medische gegevens van uw kind. Denk bijvoorbeeld goed na over wat u deelt op social media. Wees ook zorgvuldig met afdrukken die u maakt van gegevens uit het patiëntenportaal.
  • Uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord zijn strikt persoonlijk. Bewaar deze daarom op een veilige plek.
  • Sla uw DigiD gebruikersnaam en wachtwoord niet op in uw computer, ook al stellen veel computerprogramma’s dit voor. Dit betekent namelijk dat iedereen die toegang heeft tot uw computer, ook uw inlognaam en wachtwoord kan vinden.
  • Gebruik een screensaver. Voorbijgangers kunnen uw gegevens dan niet direct zien als u even weg bent van uw computer.
  • Gebruikt u draadloos internet? Zorg er dan voor dat uw internetmodem of router beveiligd is met encryptie. Dan kan niet iedereen van uw internetverbinding gebruik maken. In de handleiding van de apparatuur staat hoe u dit kunt doen.
    Meer informatie over Mijn UMC Utrecht veilig gebruiken

Hoe zit het met de privacy van de gegevens van mijn kind?

Wij willen graag weten hoe vaak Mijn UMC Utrecht wordt gebruikt. Daarom registeren we elke keer dat u inlogt. De gegevens die u invoert in Mijn UMC Utrecht komen in het medisch dossier van uw kind. Wanneer u een e-consult naar een dokter of andere zorgverlener stuurt, komt deze in het medisch dossier. Ook het antwoord van de zorgverlener komt daarin te staan. Alle zorgverleners die toegang hebben tot het dossier van uw kind, kunnen deze e-consulten inzien.
Meer informatie over privacy en dossiervoering

Met wie heb ik contact op Mijn UMC Utrecht?

Op Mijn UMC Utrecht hebt u, net als tijdens een consult op de polikliniek, contact met een zorgverlener.

Eisen aan uw computer en browser

Met welke computers en tablets kan ik gebruik maken van Mijn UMC Utrecht?

U kunt Mijn UMC Utrecht gebruiken op:

  • Windows computer ( Windows 7 of hoger)
  • Apple computer (MacBook, iMac)
  • Tablets (iPad vanaf versie 2, IPad mini, Nexus 7, Samsung Tab)

U moet dan wel de juiste browser gebruiken. U kunt Mijn UMC Utrecht niet gebruiken op een smart Phone. U kunt wel inloggen met een smart Phone, maar de verschillende onderdelen werken niet goed.

Ondersteunt Mijn UMC Utrecht alle browsers?

Mijn UMC Utrecht werkt goed op Internet Explorer 9, Mozilla Firefox 24.0, Google Chrome 29.0, Apple Safari 6 en Android Browser 4.2.

Informatie op Mijn UMC Utrecht

Mijn kind is jaren geleden in het WKZ behandeld. Kan ik Mijn UMC Utrecht dan inzien?

Er staan geen behandelverslagen of patiëntbrieven van vóór 1 januari 2015 in het portaal.

Kan ik alle informatie uit het dossier van mijn kind inzien?

Mijn UMC Utrecht biedt de mogelijkheid om mee te kijken in gedeeltes het medisch dossier. U kunt dus niet alle informatie uit medisch dossier van uw kind zien op Mijn UMC Utrecht. Maar u hebt hier wel recht op?. Wilt u het medisch en verpleegkundig dossier van uw kind lezen? Dan kunt u een kopie opvragen bij de arts van uw kind. Dit moet u schriftelijk doen.
Aanvraag-kopie-medisch-dossier-2018(PDF - 181 kB)

Ik heb een vraag over een uitslag, wat moet ik doen?

Uitslagen zijn soms lastig te begrijpen en mogelijk nog niet helemaal compleet. De arts heeft alle uitslagen nodig om volledig beeld van de gezondheidssituatie van uw kind te krijgen. In principe krijgt u toelichting op de uitslag bij het eerstvolgende bezoek aan de polikliniek.

Indien nodig neemt de arts altijd eerder contact met u op. Hebt u toch twijfels? Neem dan contact op met de polikliniek of stuur een e-consult.

Wat moet ik doen bij spoedvragen?

Mijn UMC Utrecht is niet geschikt voor spoedvragen. Stuur in geval van nood dus geen e-consult, maar neem altijd telefonisch contact op met de polikliniek waar uw kind in behandeling is of met de huisarts.

Overige vragen

Wat betekent het voor de behandeling van mijn kind als ik gebruik maak van Mijn UMC Utrecht?

U kunt via Mijn UMC Utrecht contact zoeken met de dokter wanneer u wilt en vanaf welke plek u wilt. Hierdoor kan het zijn dat u minder vaak naar het ziekenhuis hoeft te komen.

Voor wie is Mijn UMC Utrecht?

Ouders, voogden en kinderen vanaf 12 jaar kunnen toegang krijgen tot het portaal. Lees hier meer over bij 'Inloggen als gemachtigde'.

Kinderen onder de 12 jaar kunnen het portaal ook bekijken, maar wij raden aan dit samen met u te doen. Ook voor kinderen vanaf 12 jaar kan de informatie lastig te begrijpen zijn. Begeleiding van uw kind bij het gebruik van het portaal is daarom zinvol om te doen.

Kan ik Mijn UMC Utrecht uitzetten?

Wanneer u toegang heeft gekregen tot Mijn UMC Utrecht, maar later Mijn UMC Utrecht niet meer wilt gebruiken, kunt u aan de arts vragen om het uit te zetten. U kunt dit niet zelf doen.

Ik had een e-mail via Mijn UMC Utrecht moeten ontvangen, maar ik kan deze nergens vinden.

Het kan zijn dat e-mails van Mijn UMC Utrecht in uw spam (ongewenste e-mail) terecht komen. Het gaat dan om:

  • bericht dat u een e-consult hebt ontvangen
  • afspraakbevestiging
  • afspraakherinnering

Kijk in uw mailbox dus bij ‘spam’ of u de e-mail van Mijn UMC Utrecht niet hebt ontvangen.

Staat uw vraag er niet tussen?

U kunt terecht bij de ICT helpdesk tussen 8.30 – 17.00 uur.
088 75 688 90
patientportaal@umcutrecht.nl

Vergeet niet in uw e-mail te vermelden:
- wat is precies het probleem en wanneer deed het zich voor? 
- over wie gaat het probleem: uw kind of uzelf als gemachtigde voor uw kind?
- uw (kind) naam en geboortedatum
- voeg als mogelijk een schermafbeelding of tekst van de foutmelding toe

Met vragen over uw zorg en behandeling kunt u bij uw zorgverlener terecht.

Bent u uw gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? Is uw DigiD verlopen?

Lees meer op de website van DigiD

To top